top of page

מי מגיע לקואצ'ר? אילו נושאים מתאימים לתהליכי אימון אישי?

תהליך האימון האישי יכול לכלול שלל של נושאים. מהסיבה שקואצ'ינג הוא מודל גמיש יחסית וככזה הוא יכול להתמודד עם מגוון של דילמות ומצבים שונים. מה הסיבה שתהליך אימון יכול לגעת בכל כך הרבה נושאים? מודל האימון הוא כזה שיוצא מנקודת הנחה שהמתאמן ידע להשיג את מטרותיו עם סיוע נכון. קואצ'ר מומחה ידע להציב תמונת מראה נכונה אל מול המתאמן שלו, ידע לשאול אותו שאלות מספיק מדויקות בין אם זה בשביל לפתור דילמה, לעשות שינוי רצוי או להתמקד בהשגת מטרות שונות. כל זה קורה בעזרת כלים שונים המגיעים גם מעולם האימון האישי וגם מעולם הטיפול והפסיכולוגיה אשר מאפשרים לקואצ'ר לפתח אצל המתאמן מחשבה חדשה, יכולת חקירה עצמית והתבוננות נכונה סביב הנושא עליו הוא רוצה לעבוד.

קואצ'ר טוב יודע להתמודד עם הנושא שאתו בא המתאמן, אבל לא רק, אלא גם לזהות דפוסים והטיות שונות שיכולות להשפיע על המתאמן ואף לעכב אותו מלפעול. אחת המטרות של הקוא'צר היא להניע את המתאמן לפעולה, כלומר לתמוך בו ולעודד אותו לבצע את מה שהתקשה לבצע. כל זה בצורה מדויקת, ברורה ויעילה יותר. לכולנו יש מטרות וחלקן לא תמיד ידועות לנו, חלק מתהליך האימון הוא פיצוח המטרות של המתאמן, הבנת הצרכים הפסיכולוגיים שלו, על פי אילו ערכים הוא פועל ומה מניע אותו. ככל שהמאמן ידע לגעת בנקודות הנכונות של המתאמן הוא יוציא ממנו מה שהמתאמן אפילו לא חלם. מהסיבה שיש לנו עולם פנימי עשיר וכוחות שאינם תמיד נגלים לנו בחיי היום יום.

אחת היכולות שיש לקואצ'ר היא מגוון הכלים שברשותו, על ידי כלים כמו שאלונים, מטלות, משימות כתיבה ועוד הוא יכול לדייק את המטרות של המתאמן, לעביר אותו מסע התפתחות ולקרב אותו אל היעד אותו הוא הציב. הכלים הללו אינם ספציפיים (למרות שיש גם כאלו) ולכן יש לקואצ'ר יכולת לעסוק בהמון תחומים והוא אינו מוגבל לתחום אחד. אבל זאת לא הסיבה העיקרית שקואצ'ר מתאים לעבוד עם מגוון נושאים, אלא העובדה שנקודת ההנחה של הקואצ'ינג היא שהמתאמן בעל יכולות גבוהות מאוד, יש באפשרותו להשיג כל מה שירצה, ביכולתו להגשים את מטרותיו וצרכיו. הדבר הזה חשוב וכאן נכנס הסוגיה שקואצ'ר חייב להאמין במתאמן שלו וביכולת שלו להצליח. אם הקואצ'ר מאמין במתאמן שלו ויוצא מנקודת הנחה שהוא סוג של מגדלור שמראה לו דרכים אפשריות ויודע לדייק אותו בעזרת כלים שונים, השמיים הם הגבול. אפשר להשיג כל מטרה. בין אם זה להתגבר על פחד מסוים, להתמודד עם דחיינות, לעשות שינוי, ללכת לקראת התחלה חדשה בחיים, להפר תחושת בדידות, לשפר רגשות בזוגיות, לעמוד באתגר ספציפי שהמתאמן בא אתו, למצוא את האומץ לשנות ועוד. זה בשונה מתחומים כמו יעוץ זוגי אשר נמצא על התפר של קואצ'ינג מפני שהוא מביע דעה ברורה ובשביל זה הוא נמצא. בדומה לזה יש את מה שמכונה מנטור. אבל לא ניכנס לזה פה.

 

הנושאים העיקריים איתם אנשים מגיעים לקואצ'ר:   

רצון לשינוי:

אנשים רוצים לשנות משהו בחיים. בין אם זה שינוי קריירה, שינוי זוגיות, דחיינות, שינוי מטרות, שינוי התחושות של היום יום ועוד. בין אם באתם לקואצ'ר בשביל הסבת מקצוע או למצוא את האומץ להתמודד עם איזה פחד מסוים, יש פה נקודה חשובה שצריך לשים עליה את הדעת והיא קצת פרדוקסלית. למרות שקואצ'רים ומנטורים רבים מדברים על "שינוי" "שינוי" "שינוי", שינוי הוא לא תמיד דבר שאנחנו באמת רוצים. קואצ'ר מנוסה אמור להבין אם השינוי שהמתאמן שלו רוצה באמת ישרת את החיים והמטרות שלו. כקואצ'ר פסיכולוג, אני יכול להגיד שרוב האנשים לא אוהבים שינוי. עולם המחקר מראה שאנחנו בעיקר אוהבים לשמר את הסטטוס קוו של חיינו, גם אם הוא לא הכי אידיאלי. זה נשמע מוזר אבל השינוי אצל חלק מהאנשים הרבה פעמים גובה מחיר גבוה יותר מאשר להתמודד עם המצב הקיים ולכן חלק מהאנשים מפחדים ממנו.

אז כן, למרות מה שמאמנים אישיים הרבה פעמים אומרים, שינויים מפחידים אותנו ואנחנו לא כל כך ממהרים לעשות אותם. לכן העבודה של קואצ'ר היא הרבה פעמים להתמקד דווקא בהתפתחות, לא בהכרח בשינוי. קואצ'ר שמבין את עולם הפסיכולוגיה ידע לכוון אתכם במרחב ההתפתחות ולא בהכרח במרחב השינוי. מהסיבה שהרבה פעמים ההתאמות שאנחנו צריכים לעשות הם דווקא בתפיסה שלנו, במחשבה ובוויסות הרגשי. כשאנחנו יודעים לתפוס את המציאות בצורה אדפטיבית ואופטימלית יותר אנחנו לא תמיד צריכים לשנות משהו. אלא לפעמים השינוי הוא הצורך שלנו לקבל חסרונות, להתמודד עם קשיים כי מה לעשות, לצד אלמנטים חיוביים, אנחנו מוכרחים לקבל גם שליליים. דבר שלא צריך לפגוע באושר שלנו. לפעמים, קואצ'ר צריך פשוט לעודד אתכם לאמץ זווית התבוננות אחרת או נקודת מבט נכונה יותר לחיים שלכם שתשרת אתכם ותפתח אצלכם את החוסן הנדרש. על פי עולם הפסיכולוגיה, היכולת לקבל ולהכיל מגוון רגשות ומחשבות שונות הוא משמעותי מאוד. ככל שיש לנו יכולת גבוהה יותר לקבל ממדים חיוביים ושליליים יחד, על עצמנו ועל העולם, תהיה לנו רווחה נפשית גבוהה יותר.

פחדים:

נושא הפחדים נוכח מאוד בחדר האימון. אנשים באים לתהליך קואצ'ינג בשביל להתמודד עם הפחדים שלהם, אצל אחד זה פחד מטיפול מסוים, הסבת מקצוע, פחד מבדידות, פחד מלא למצוא זוגיות ואפילו פחד מהצלחה. כן, לא תמיד מגיעים לקואצ'ר כי יש תחושה של חוסר אלא גם כשאנחנו מתקדמים בחיים. גם את זה צריך לדעת לווסת ולהכיל. כפי שנאמר קודם לכן, לקואצ'ר יש מגוון כלים שיכולים לעזור לאנשים להתמודד עם הפחד שלהם, לא משנה באיזה תחום. קואצ'ר שיודע להתמודד עם סוגיות של פחד ידע לגרום לכם לחקור את עצמכם במקומות שבהם אתם מפחדים, ידע להפר את החשש בהדרגה וילמד אתכם איך אתם יכולים ללמד את עצמכם לנהל את הפחד בהצלחה. ישנן המון שיטות יעילות כיצד אפשר להתמודד עם פחד. זה יכול להיות ממש לאמן את המתאמן לבצע פעולות שונות בהדרגה או בכלל לדון על הפחד ממקומות שונים בכדי לאפשר לו להסתכל עליו מנקודת מבט אחרת. מה שבעיקר צריך לדעת זה שישנן שיטות מאוד יעילות ומוצלחות להתמודד עם פחד ואף לזרוק אותו מאתנו.

 

הסבת מקצוע:

מתאמנים רבים מגיעים בכדי להתמודד עם חיפוש עבודה או בשביל לעשות הסבת מקצוע. הסבת מקצוע היא אחד השינויים הקריטיים ביותר בחיינו, וכך צריך להסתכל על זה. כשאנחנו עושים שינויים ברמה המקצועית זה צריך לקרות מתוך מחשבה עמוקה, תהליך קבלת החלטות נכון שלוקח בחשבון שלל סוגיות, בין אם זה לחשוב על השגרה ועל חיי היום יום ובין אם זה לחקור את הנושא בהסתכלות ארוכת טווח. קואצ'ר שמתמקד בקריירה או בהסבות מקצוע ידע להעביר אתכם את התהליך הנדרש בשביל להגיע לתובנות הנכונות, להבנה של מה אתם רוצים ויכולים ברמה המקצועית ולא פחות חשוב מזה, אם זה מה שאתם באמת רוצים, אם זה מה שישרת אתכם ואת העתיד שלכם ושל המשפחה שלכם. לכן קואצ'ר לא מתעסק רק בלתת לכם משימות, לבקש ממכם להיפגש עם אנשים רלוונטיים או לחקור תחומי עיסוק מסוימים, אלא קואצ'ר צריך להפגיש אתכם עם הרצונות האמתיים שלכם, ולגרום לכם לחפש את התשובות האותנטיות ביותר.

דילמות משמעותיות:

לכולנו יש דילמות בחיים. הרבה פעמים אנשים מגיעים לקואצ'ר בשביל לפתור דילמה שבה הם נמצאים. לשמחתי חקרתי במהלך הקריירה האקדמית שלי את תחום קבלת ההחלטות ולכן דילמה זה אחד הנושאים האהובים עלי. אבל באופן כללי, מי שמגיע למאמן אישי בשביל להתמודד עם דילמה צריך להבין שקואצ'ר טוב ידע לכוון אותנו בתוך הדילמה ולא לענות לו עליה. קואצ'ר שיודע לעשות תהליכים ארוכי טווח יניע אתכם לחקור את הנושאים סביב הדילמה, ידע לשאול אתכם את השאלות הנכונות ולהוביל אתכם לתובנות חדשות, ובכך להגיע לפתרון הדילמה. הרבה פעמים מה שאנחנו צריכים זה לקבל משוב מהמאמן, לגיטימציה וחמלה לגבי זה שהחיים שלנו מלאי דילמות ושאלות פתוחות,. עצם ההבנה שאתם לא לבד ברוב המקרים כבר מקלה וגורמת לדילמה להיראות קטנה יותר. גם זה חלק מתהליך האימון, והוא להכניס לפרופורציות נכונות יותר התמודדויות עם דילמות, התלבטויות ותחושות שליליות שאין לנו מענה עליהם באותו הזמן.

ביטחון עצמי נמוך ושיפור הביטחון העצמי, וויסות רגשות, שיפור בתהליכי קבלת-החלטות, יציאה מתחושת תקיעות ועוד הם נושאים נוספים, אך להם יש כתבות שלמות שכתבתי. באתר תוכלו למצוא כתבות בנושאים אלו וגם קישורים לכתבות שלי שהתפרסמו באתרי טיפול, אימון או מגזינים שונים.

 

כל אילו הם רק חלק קטן מהסיבות שבגינן אנשים מגיעים לתהליכי אימון ומחפשים קואצ'ר. חשוב לציין שנושאים רבים כמו חרדה, חרדה חברתית, טיפול רגשי, תסמיני חרדה, תסמיני דיכאון, טיפול ועוד הם לא נושאים בשביל קואצ'ינג או תהליך אימון אישי. ההתמחות של קואצ'ר היא לא של מטפל, לא של פסיכותרפיסט או פסיכולוג ולדבר הזה יש משמעות עצומה וקריטית. לכן, הנושאים בהם קואצ'ר יכול לעסוק הם ברורים מאוד ואין מקום לגמישות. לא פעם אני מקבל פניות בנושאים הללו ומפנה אנשים לאנשי המקצוע המיועדים לכך, לכן חשוב להבחין בין נושאים שמיועדים לטיפול וכאלו שמתאימים לתהליך קואצ'ינג.

  • Whatsapp
  • Instagram
  • Facebook
  • Youtube
  • Spotify
bottom of page